zaterdag 21 december 2013

Hypegiaphobia

Van onze accountant, toen in dubbelrol als adviseur, kreeg ik een boekje "Hypegiaphobia". Ze verweten mij namelijk dat ik teveel regeltjes wilde. Daaruit bleek, dat ze mij niet goed hadden ingeschat. Als ik om meer regeltjes vraag moet er iets mis zijn. Dat was er ook. We hadden een fors verschil van mening. Dat kon niet worden uitgepraat. Omdat de andere partij me daar geen ruimte voor gaf. Het ging over een goed administratief systeem voor verplichtingen. Speciaal voor miljoenencontracten aan inkoopkant. Mijn taak was de juiste afwikkeling daarvan te bewaken. Mijn hoogste baas eiste van alle controllers (in mijn ogen) alleen te grote nauwkeurigheid. We mochten niet meer dan 1% van het budget afwijken. Een onmogelijke opgaaf met het sterk verouderde systeem dat we hadden. Een boekhouding uit de Middeleeuwen. Volgens kasstelsel. We zouden een nieuw financieel administratief systeem (software en hardware) krijgen dat ook dat moest oplossen. Of het daar ooit bijna kant en klaar binnengereden en succesvol geimplementeerd is met voldoende functionaliteit weet ik niet. Best mogelijk. Ik was al weg.

Het boekje dat ik in mijn handen geduwd kreeg, heb ik wel doorgelezen. Je kunt van vriend en vijand immers leren. "Vrienden" zijn dingen die je al (her)kent en ontwikkeld hebt, "vijanden" de dingen die je nog niet (her)kent en ontwikkeld hebt. Zo simpel werkt het spiegelen.
Deze gift ervoer ik als vergif (voor mij). Een poging ook om me te intimideren met moeilijke woorden. Want ik ben geen gymnasiast. Ging via MULO naar HBS, toen pas naar de universiteit. Misschien een omweg. Maar op de MULO heb ik wel veel geleerd, het was een goede basis.

Het woord en het boekje staan op internet. Voor wie geïnteresseerd is hierbij een link http://www.kpmg.com/nl/nl/issuesandinsights/articlespublications/pages/hypegiaphobia.aspx

Zoals eerder gezegd, mij is nu veel uit mijn leven duidelijk geworden. Daardoor ben ik sterk veranderd. Meer woorden zijn niet nodig. Het heeft veel bloed (figuurlijk) en tranen (letterlijk) gekost. Maar het was het waard. Dubbel en dwars. Een goede zaak is altijd veel waard.