vrijdag 4 december 2020

Vraagje aan het ABP

De bestuursvoorzitster van het ABP legt in haar vlog uit waarom korten op de pensioenen volgend jaar misschien "moet" en wat dat zou kunnen betekenen voor een gepensioneerde met pensioen van het ABP. In vervolg op mijn vorige post heb ik per email (contactformulier Mijn ABP) de volgende vraag gesteld:
 
Waarom communiceert ABP nog steeds dat "de dekkingsgraad te laag is" terwijl die op een absurde manier berekend wordt en onduidelijk is of die rekensom wel enige waarde heeft. Zie mijn post van vandaag op de blog "Keerpunt2013". Link https://uitdecrisis.blogspot.com/2020/12/abp-en-de-dekkingsgraad-de-beurzen-doen.html Uitleggen "waarom het (misschien) moet" is stuitend gedrag. "Het zijn nu eenmaal opgelegde regels waaraan we moeten voldoen" is ook een argument dat een zwaktebod is voor een instelling als het ABP en het bestuur daarvan. Van harte beterschap.
 
Een antwoord op de vraag in het contactformulier wordt binnen vijf dagen beloofd.
 
Vooruitlopend op het antwoord dat nog moet komen alvast een opmerking. Oorzaak voor het dekkingstekort bij ABP is vooral de absurd lage (door ECB en DNB verplicht opgelegde) rekenrente. Die lag eind 2019 al onder de 1%, terwijl het ABP een gemiddeld langjarig rendement maakt van 6% tot 7%. Zelfs als het ABP maar mag rekenen met een lange rente van bijvoorbeeld 2% zou er absoluut geen probleem meer zijn met de dekkingsgraad. Zie het jaarverslag ABP 2019, met name pag. 5, 13, 20 tm 22, 42, en met name pag. 21 en 70 voor de gevoeligheid van dekkingsgraad en rendement voor een "marktrenteverandering".
 
Van belang is tenslotte ook nog, dat sinds het ingrijpen van de ECB met het opkopen van obligaties ("quantitative easing") er helemaal geen sprake meer is van een marktrente, maar van een sterk omlaag gemanipuleerde lange rente. Daar wordt in besprekingen en analyses te weinig rekening mee gehouden. Dat is onder meer het geval bij het "Rente en pensioenen, we zijn te voorzichtig" van de hoogleraren Brakman en Van Marrewijk op de website van de Rijksuniversiteit Groningen. Link voor dit verder prijzenswaardige artikel:

https://www.rug.nl/feb/blog/rente-en-pensioenen-we-zijn-te-voorzichtig-14-10-2019?lang=en

Toegevoegd 08-12-20:

Volgens een bericht in de Volkskrant zouden de onderhandelaars dicht bij een oplossing zijn en korting dan niet doorgaan. Er zou voortaan een dekkingsgraad van minimaal 95 voldoende zijn om buiten de gevarenzone te blijven.

Punt van overweging blijft dan nog, dat door de te strenge rekenregels verhoging van het pensioen als compensatie van prijsstijgingen er tot 2026 niet in zal zitten. Het is, bij de nu gemelde oplossing, net zo goed gewenst de regels voor indexatie bij ABP en andere pensioenfondsen snel eens aan te passen. 

Waarom worden ouderen eigenlijk al zo lang met als enig excuus de domme rekenregels op de nullijn gehouden ? Lang niet elke oudere heeft een eigen woning met overwaarde of een ruim inkomen. Kunnen de onderhandelaars daar misschien ook eens verder rekening mee houden ? Het beeld van de "Zwitserleven oudere" die er warmpjes (financieel goed verzorgd) bij zit en het er goed van neemt is zwaar overtekend zoals uit alle onderzoeken blijkt of zou moeten blijken.

Toegevoegd  26-12-2020:

Er is nog altijd geen antwoord van ABP binnengekomen. Wel een mail waarin gevraagd wordt een oordeel te geven over het recente e-mail contact (wanneer heeft ABP dan gereageerd, want zonder reactie was er dus geen contact ?):
 

Geachte meneer / mevrouw,

ABP wil graag zijn diensten zo goed mogelijk laten aansluiten bij de wensen
van zijn deelnemers. Daarom zijn wij erg benieuwd naar uw mening over
het recente e-mail contact dat u met ABP gehad heeft.
 
Het invullen van de vragenlijst vraagt ongeveer 3 minuten van uw tijd.

Het invullen strandde al bij de tweede vraag: in welke vorm de reactie van het ABP was ontvangen, per mail of per telefoon. "Niet ontvangen" was hierbij niet voorzien. Is de vragenlijst ooit uitgetest ?

Ik ben bijzonder benieuwd wat met een eventuele reactie van me via de vragenlijst gedaan zou worden om (zoals wordt gezegd) de diensten van ABP zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de wensen van zijn deelnemers. Dit vruchteloos langs elkaar heen mailen voorspelt niet veel goeds voor het te verwachten effect. Goede bedoelingen van het ABP zijn niet voldoende.


.
 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten